söndag 6 december 2009

Kära vännen Gunhild Bussler gick bort den 28 okt 2009 blev 98 år!


Gunhild Bussler som var mycket kär vän till mig! Gunhild gick bort 28 oktober 2009 i Pilträdet,Servicehemmet. Gunhild Bussler föddes 1911 i Hablingbo,Gotland. Hon reste till Stockholm och gick på Manillaskolan 1919-1927. Det blev 90 år sedan gick hon första klassen!!! Hon gick tillsammans med skolkamraten Roland Bussler blev de gifte sig med varandra! Gunhild och Roland gifte sig 1940 i Kungholms kyrka då många döva vänner och vänners barn var med på deras bröllopet:):):)!!! Gunhild hade sex syskon som kommit från Hablingbo och reste de till Amerika som upplevde Gunhild då! Gunhild hade haft innehållerikts livet och reste utomlands hela sitt livet med sin man Roland!!! De fick inga barn men istället ägnade hon med sina syskonbarn och syskonbarnbarn även gamla vänners barn och barnbarn. Hon månade många vänners barn och barnbarn som kallades henne"tant Gullan"! Många bekant och döva nära vänner kallades henne Gullan. Hon hade haft medlem i hephata i 79 år!!!!! Vilken rekord som medlem hon i 79 år och det fanns ingen någonstans slår henne i dövvärlden som bara Gunhild som hade haft rekord i medlem! Hon hade haft kvinnoförening i 73 år!!!! Hon sällskapet mycket med sina nära vänner hela sitt livet och följde upp syskonbarn med familjen. Hon blev änka 40 år sedan när gick bort Roland. Roland begravdes i Kungholms kyrka sedan många vänner stödde henne Gullan och hon sade till gamla vänner"Jag måste gå vidare utan min man Roland"!!! Tänkte på positivit då orkade hon hela sitt livet och hade haft roliga på tiden säger hon till syskonbarn. Hennes sex syskon är döda och bara hon kvar i sista i livet. Hon var äldsta i generationer familjen även äldsta i medlem till Stockholms dövas förening! Gullan var godhjärtad och varmt även omtänktsamt:):):)! Hon var sista klasskamraterna som var 31 samlades.Hon var visdom och klok! Ge till mig råd alltid när besökte jag henne oftare även blev jag vän med henne i 10 år sedan. Gunhild hade haft cyklade hela sitt livet och cyklade hon oftare till Värmdö eftersom Solbacken som bildades fritidshuset som hon och hennes man Roland första ägade! Många döva vänner tacksamt till Gunhild och Rolands uppfinning om fritidshuset i Solbacken. Gunhild cyklade från Kungsholm till Värmdö varje dagarna och varje åren trots hög ålder, 88 år gammal. Gunhild var med Solbacken när var hon 90 år och sista sålde huset precis 60 årsjubileum 2001.Gunhild hade haft bodde i Kungsholms lägenheten i 60 år sen flyttade hon till äldreboende i 9 år sedan . Jag besökte henne för 10 år sedan då var hon pigg och klar i huvudet trots hög ålder 94 år och satte sig i bänken. Vi promenade på parken och besökte henne när bjöd hon saften och äkta bakade:)!!! Vi tecknade och stannade jag hos henne länge:)!! Vår härliga minnen och sen blev hon 96 år ramlade och bröt lårbenshalsen. Gunhild blev dåliga sin hälsa och sviktade trots kämpade hon sin kroppen och skörplig tanten! Hon orkade inte mera men kämpade och fick hjälp av sina gamla vänner och jag även syskonbarn skötte henne under tre åren som fick hon drabbade sjukdomen. Hon har haft upplevde fyra kungar och halv seklet!!! Hon har haft upplevde länge och har sett följde upp media!!!Hon var sista klasskamraterna i livet av dem som 30 klasskamraten. Alla är döda och fick hon levde länge fram blev hon 98 år. Hennes syster Alice blev 90 år och bror Elmer blev 98 år också. Gunhild som var sista syskonen i livet. Gunhild och jag träffade sista gången i augusti då var hon dåligt och trött men klar i huvudet och tecknade vi tre timmar sen sade jag till Gullan"Vi ses igen och adjö"! Hon svarade"Tack min kära Andreas och tusen tack för att fick jag av dig min favorit blommorna och ses vi igen"!!! Sen kommer aldrig jag mera besökte Gullan som sista gången sågs vi i augusti. Sorgligt men hon var så gammal och trött! Vila i frid Gullan!
Hennes kroppen orkade inte mera och somnat i lugnt i säng. Hennes slutet som var hon önskade sig och lämnade gamla vänner och bästa väninna,yngsta vännen Andreas. Närmaste vänner saknade henne fortfarande idag. Hon begravdes i Kungsholms kyrka 3 dec sen urna i Sandborgskyrkogården närmaste syskonbarn med familjen och gamla vänner som fem gänget i kvar från kände henne över 60 år! Tack för allt Gullan!!! Denna bilden som var hon 90 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar