lördag 11 april 2009

Samlades fem syskonen Eriksson!


Samlades syskonen Eriksson!
Min morfar blev vuxen och kontaktade med sina systrar nästan varje dagar. Han fick klok råd och tips av sina fyra flickor! Min morfar skulle köpte kostym till silverbröllopet men fyra systrar sydde en kläder åt till sin bror Bengt. Han oftare tog med sina systrar och svågrar till Härjedalen. De plockade bär och ved, fiskade.Systrar och svågrar bosatte sig i Vemdalen och köpte stugor. De fortsatte åkte dit och slalom som fanns kvar fjällen även fram blev de pensionärer. Systrar och min morfar besökte nästan varje dagar men min morfar tyckte inte tråkigt utan roligt att vara med sina fyra systrar!Han hade extrabror som bästa vännen också! Bengt och extrabror Holger i 55 år fram Holger dog 1998 sen min morfar dog 1999. Bengt och Holger träffades första gången när blev arbetskamrater sen blev de vänner fram 1998! Det fanns inte på tiden som gymnasiet istället arbetar de direkt efter skolan 9:an.Holger 1918-1998 och Bengt 1920-1999.De ringde ibland varandra. Holger och Bengt firade på födelsedagar också med många roliga minnen=)! Holger och Bengt gjorde tillsammans bowling då och då när min mormor och Holgers hustru Margit umgås och sydde många kläder eller pratade om vad som helst. De hade roligt att tillsammans från vuxen till äldre på dagar trots i 55 år! Imponerade!De reste till Mallorca och Grekland, många stället som hade de tillsammans i resor även det finns platsen deras hustrur min mormor och Margit.Holger och hans hustru Margit även min morfar och mormor reste dit till Mallorca sista gången 1994 innan min mormor dog 1995. Min morfar och Margit blev änkling och änka då fortsatte de träffades och telefonsamtalet ända till 1999.Margit som lever idag 90 år! Min mamma berättade mig om sina fastrar och Bengt och Holgers vänskap som visste jag inte så mycket=). Många bilderna på Bengt och Holger yngre och äldre på dagar Roligt att höra om hur levde de i förr i tiden och historia om min morfar och Holgers blev vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar